Erkeklerde Memede Şişlik

jinekomasti nedirErkek ve kadın olarak ele alındığında ergenlik dönemine kadar göğüslerde şişliğe pek rastlanmaz. Ergenlik dönemiyle birlikte kadınlarda östrojen hormonunun artmasıyla göğüslerde şişlik olmaya başlar. Yani östrojen hormonu kadınlarda meme de şişlik nedenidir. Erkeklerde memede şişlik nedenleri ise dikkate alınması gereken bir sorundur. Çünkü ergenlik döneminde erkeklerde östrojen salınımı oldukça az olduğu için, memede şişlik sorununa pek rastlanmaz. Ancak nadiren kadınlardaki gibi erkeklerde de memede şişlik meydana gelebilir. Bu sorun jinekomasti olarak tanımlanır ve genellikle ergenlik döneminde sorun haline gelebilir.

Erkeklerde memede şişlik nedenleri nelerdir?

Erkeklerde ergenlik döneminde % 30-40 oranında memede şişlik yani jinekomasti görülebilir. Bunun nedenleri arasında ilk sırayı hormon rahatsızlıkları nedeniyle bazı hormonların fazla, bazılarının da az salgılanması alır. Hormon bozukluğu nedeniyle oluşan memede şişlik, büyüme, gelişiminde sorunlar olur. Erkeklerde meme büyümesinin nedenleri çok çeşitli olabilir. Bazıları ciddi bir sorun olmasa da, bazıları tehlikeli olabilir. Vücutta östrojen hormonunun artmasına, testosteron hormonunun azalmasına yol açan bazı hastalıklar erkeklerde memede şişlik nedenleri arasındadır. Bu hastalıklar arasında;

1. Testis bölgesi tümörleri
  2. Karaciğer hastalıkları (Karaciğer sirozu, karaciğer kanseri)
  3. Bazı kanser türleri (Akciğer, karaciğer kanseri vb.)
  4. Böbrek yetmezliği
  5. Böbrek üstü tümörleri
  6. Tiroit bezi hastalıkları (Guatr, hipertiroidi)
  7. Bazı ilaçların yan etkisi, özellikle antidepresanlar ve sporcular tarafından tercih edilen steroid ilaçlar
  8. Uyuşturucu, eroin kullanımı

Erkeklerde memede şişlik yapabilen hastalıkların tedavisinin ihmal edilmemesi gerekir. Bu sorunu olan erkeklerin daha çok kanser şüphesiyle doktora gittiği bilinmektedir. Ancak memede şilik çoğu zaman jinekomasti sorunudur. Erkeklerde bu sorundan bahsedebilmek için memedeki büyümenin 2-3 cm ve üzerinde olması gerekir.

Hastalıklar dışında erkelerde memede şişlik nedenleri arasında aşırı kilo, alkol gibi etkenlerde vardır. Genel olarak jinekomasti nedenleri % 65 oranında belirlenememektedir. Ancak detaylı bir muayene ve tetkiklerin yapılması halinde, memede şişlik etkisi yapabilen hastalıkların bir bölümü devre dışı bırakılabilir. Bu nedenle memede şişlik olan hastaların doktor kontrolünden geçmesi ve bunun altında yatan nedenlerin detaylı taramasının yapılması gerekir.

Erkeklerde memede şişlik farklı tipte olabilir

Jinekomasti değerlendirilmesi üç farklı şekilde yapılmaktadır. Erkeklerde memede şişlik yapan bu sorun grandüler jinekomasti, yağlı jinekomasti ve karışık tipte jinekomasti olarak görülebilir. Meme dokusunun artmasından kaynaklı şişlik grandüler tip, yağ dokusunun artmasından kaynaklı şişlik yağlı tip, her iki dokunun artmasından kaynaklı şişlikler ise karışık tipte jinekomasti altında değerlendirilir.

Erkeklerde memede şişlik kendiliğinden düzelebilir

Erkeklerde memede şişlik ciddiye alınması gereken bir sorun olsa da, vakaların yaklaşık % 30 kadarında kendiliğinden düzelme görülmektedir. Erkeklerde jinekomasti tedavisi için doktora başvuran hasta grubu ortalama 18-25 arasındadır. Ergenliğe giriş jinekomasti görülme aşamasının ilk basamağıdır. Ergenlikten sonra hormonlar düzene girince hastaların % 30 kadarında düzelme ve memede şişliğin gerilemesi etkileri görülmeye başlar.

Erkeklerde memede şişlik hastalıkların belirtisi olabilir

Erkeklerde memede şişlik olması tek başına hastalıkların nedeni olarak kabul edilmez. Jinekomasti sorunu memede şişliğe yol açabilen hastalıkların bir ön belirtisi olarak ortaya çıkabilir. Bu yüzden hastalarda gereken tetkikler yapıldıktan sonra bu sorunun estetik olarak değerlendirilmesi yapılmalıdır. Erkekler ergenlik döneminde bu sorun yaşandığında memede ağrı gibi belirtiler olsa da, kaygıları genellikle estetik açıdan olur. Bu sorunu yaşayan erkeklerin çoğu fazla kiloludur. Ancak sağlıksız yapılan diyetler, düzensiz beslenme gibi etkenlerle zayıf erkeklerde de memede şişlik görülebilir.

Erkeklerde memede şişlik tedavisi

Erkeklerde memede şişlik nedenleri belirlendikten sonra bunun tedavi edilmesine karar verilirse, kalıcı çözüm için jinekomasti ameliyatı yapılması gerekir. Bunu tedavi etmek için spor yapmak, özel egzersizler yapmak gibi girişimler etkisiz kalır. İlaç tedavisi de başarısız olur. Her ne kadar memede şişlik nedenleri arasında hormon düzensizliği bulunsa da, hormon ilaçları ile tedavi tavsiye edilmez. Bu hastaların vücut dengelerini bozan bir yöntemdir. Daha ciddi sorunların yaşanmasına neden olabilir.

Erkeklerde memede şişlik tedavisinde jinekomasti tipine göre uygun bir tedavi belirlenir. Vaser liposuction yani ses dalgalarıyla uygulanan tedavi yağlı tipte şişliğin giderilmesinde etkili olabilir. Yağ dokusunu ayırabilen, çevre dokulara zarar vermeden, sinirlerde harabiyet yapmayan bu tedavi seçeneği yağ hücrelerini parçalayarak sorunu giderebilir. Hastalarda çok kısa bir sürede gündelik yaşama geri dönebilir. Daha hızlı bir toparlanma süreci geçirirler. Kan damarlarında hasarlanma olmadığı içinde kanama ve ciltte morarma sorunu asgari seviyede olur.

Erkeklerde memede şişlik nedenleri memedeki dokuda da büyümeye yol açtıysa tedavide cerrahi girişim kaçınılmaz olur. Bu tedaviden sonra memede şişliğin tekrar oluşması riski oldukça azalır. Ancak hastalar tedavi sonrasında fazla kilo alırsa, yeniden memede şişlik etkisi görülmeye başlayabilir.

Erkeklerde memede şişlik nedenleri belirlendikten sonra tedaviye başlamak için bir süre beklenmesi de tavsiye edilir. Hastalarda bu süreçte gerileme olmazsa, tedavi süreci başlatılmalıdır. Erken aşamada müdahale edilir, hasta kontrol altına alınırsa jinekomasti doğru şekilde tedavi edilebilir.

ÖNCESİ VE SONRASI

JİNEKOMASTİ VİDEOSU